Ontdek onze 4 gouden tips om als groeiend bedrijf niet te stagneren.
TIP 01
Bepaal of verfijn jouw kernwaarden. Maak jouw DNA kenbaar.
Ken uw DNA en laat het kennen. Op een dag krijgt uw bedrijf een plotse groeischeut, groeit het boven uw hoofd. Teveel werk, te weinig mensen. Paniek. Maar waar vind u nu de juiste werknemers op vandaag? Hoe stelt u bijvoorbeeld een vacature op die vertelt waar uw bedrijf voor staat? Waarom zouden potentiële werknemers voor uw onderneming kiezen, en niet voor uw concurrenten?
Tot vandaag moest u de kernwaarden van uw onderneming niet uitleggen omdat die waarden u nu eenmaal op het lijf geschreven zijn. Omdat ze leven in uw hoofd en handen. Dagdagelijks onderneemt u volgens de kern van die waarden. U vaart op instinct, u meert ergens aan op buikgevoel.
Als groeier zoekt u mensen die uw waarden delen. Schrijf uw kernwaarden neer, of verfijn ze, leer ze beter kennen zodat u die kernwaarden in toekomstige werknemers spot, herkent. Leg hen uw DNA uit en ontdek zo de mensen waarop u in de toekomst trots vertrouwt voor de groei van uw onderneming. Win this war on talent!
TIP 02
Zet uw strategie uit, ook qua content marketing. Man with a plan, woman with a vision.
Uw bedrijf groeit. Je krijgt meer mensen in dienst. Dat betekent meer observeren, aansturen, checken en dubbelchecken. De pionier van de start-up wordt een ander soort ondernemer. In de scaling up fase speel je niet langer soloslim. Neen, nu draait jouw onderneming mee op andere mensen. Dat vraagt om structuur. Je medewerkers willen weten waar jij naartoe vaart. Zodat ze jouw onderneming mee op koers houden.
Zoek ook jij een behouden vaart? Teken dan een vaarroute uit, een strategisch plan. Roep je bemanning aan dek en vertel hen vol trots waar en waarom jouw onderneming ergens voor anker wil gaan. Of waarom je onderweg van koers verandert, op zoek naar nieuwe horizonten. Vertel het hen, betrek hen, geef hen eens een complimentje (all you need is lof!) en neem je team trots mee in je groeiverhaal. Eigen aan toppers - of het nu ondernemers, sporters of artiesten zijn - is het visionaire in hun DNA. Trots je doel voor ogen houden. En dé strategie in handen hebben om daar te geraken.
TIP 03
Fundament. Rijmt zowel op accident als op happy end. Ga trots voor dat laatste. Bouwt u op los zand?
Is uw onderneming sterk aan het groeien, check dan zeker nog eens de fundamenten. Zit uw missie goed? Zit uw visie goed? Zit u uniek gepositioneerd op de markt? Wat is de perceptie van uw klanten én potentiële klanten? Hoe stuurt u die? En houdt u uw concurrenten in de gaten? Wat is hún positie? Waarin onderscheid uw onderneming zich fundamenteel van hen? Kortom: mis als groeier de boot niet, bouw uw bedrijf niet op drijfzand. Wordt het 'nen knock-out-djoef'? Neen!, u gaat voor future proof ondernemen!
TIP 04
Maak tijd vrij om naar de toekomst te kijken, en te kunnen groeien. Time out.
De vorige tips uitwerken vraagt tijd. U moet eens afstand nemen van uw onderneming. En even niet werken in, maar aan uw bedrijf. Ook belangrijk. Zonder u eens een dagje af. Weg van alle drukte, alle stress. Of pingpong met andere ondernemers/kennissen. Stel een compacte raad van advies samen. Of laat de interne knelpunten eens doorlichten door een externe expert. Die u dan misschien weer op andere pijnpunten wijst waar u nog niet aan gedacht had.