Missie & visie
Wanneer ik samen met mijn klanten een content marketingstrategie bepaal, dan is de eerste van de 7 stappen die we doorlopen het bepalen van missie en visie.
Toegegeven, dat is meteen de lastigste stap. Al zou je denken dat bedrijven die reeds jaren bezig zijn, die oefening al lang gemaakt hebben, of dat bedrijven die net starten, dit eerst doen. Niets is minder waar. De meeste ondernemingen hebben moeite om dit op papier te krijgen. De termen worden ook vaak door elkaar gebruikt en het is niet voor iedereen duidelijk waar ze voor staan. Daarom nog even op een rijtje:
- Missie: waar je als bedrijf voor staat.
- Visie: waar je als bedrijf voor gaat.
HOE STEL JE EEN MISSIE OP? DEZE VRAGEN HELPEN JE OP WEG:
- Waarom bestaat mijn bedrijf? Waar sta ik voor?
- Wat is de essentie en unieke bijdrage die mijn bedrijf levert?
- Welke idealen streven we na?
- Wat zou er verloren gaan indien wij niet meer bestonden?
- Wat wil ik anders doen in de markt/de wereld en welk resultaat heeft dit voor de samenleving?
EEN VISIE IS OP KORTE TERMIJN.
In een visie geef je jouw ambitie weer. Als je je ambitie hebt bereikt, kan de visie immers veranderen en kies je een nieuwe ambitie. Meestal baken je jouw visie geografisch en in tijd af. Een visie mag inspirerend en motiverend zijn. Dit is meestal de “droom” van de ondernemer. Maar ook die moet je delen met je medewerkers. Zodat ze weten waar ze aan meewerken. Zodat ze voelen dat ze de ambitie helpen waarmaken.
je missie en visie opstellen doen we zowel in het branding- als campagnetraject
HET BELANG VAN EEN VISIE
Alice in Wonderland vraagt aan de ‘grijnzende kat’ de weg:
“Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice.
“Dat hangt er een groot deel vanaf waar je naartoe wilt.” zegt de kat.
“Het zal mij een zorg zijn.” zegt Alice.
“Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat.” antwoordt de kat.
- Alice in Wonderland, Carol Lewis