Een content strategie bepalen is je vooropgestelde doel bereiken door de juiste inhoud delen met de correcte doelgroep, via het juiste communicatiekanaal op het juiste moment en in de juiste vorm. Rekening houdend met je beschikbare middelen
Bepaal je fundament
Waar starten we mee? Het fundament bouwen. Voor sommigen is deze stap al van bij de opstart vastgelegd, maar bij velen is het misschien tijd om dat fundament eens vanonder het stof te halen. Voer een reality check uit. Wat bedoelen we hier? Je missie, visie en positionering.
Bepaal je doel
Een marketing strategie opstarten zonder doel voor ogen is zinloos. Kies 1 duidelijk en primair doel. Je richt je content (je inhoud) daarop zodat je het effectief bereikt.
Weg met die hindernissen
Hindernissen? Dat is wat ons in de weg staat om ons vooropgestelde doel te bereiken. We onderzoeken hier welke obstakels er zijn om het doel te bereiken. Stel je de vraag: "Waarom hebben we ons doel nog niet bereikt?"
Pas als je een probleem definieert, kan je het ontrafelen. Gelukkig zijn er oplossingen om deze hindernissen weg te werken. Stel je opnieuw de vragen: "Wat moet er verbeteren om de hindernissen weg te nemen? Wat moet je verbeteren zodat je je doel kan bereiken?"
Persona & hun wensen definiëren
Maak een persona op. Schrijf erbij wat hun wensen zijn ten opzichte van je bedrijf of product. Zo kom je te weten waarom bijvoorbeeld "Student Senne" of "HR Consultant Hilde" interesse heeft in je product en dienst. Beschrijf dit beknopt en denk aan de Customer Journey: de weg die deze klant aflegt om bij jou aan te kopen.
Communicatietools kiezen
De keuze is ruim en het aanbod blijft groeien. Het is belangrijk om je bestaande communicatietools regelmatig te evalueren. Wat ooit het meest geschikte middel was voor je zaak of merk, kan dat al lang niet meer zijn.
Content ontwikkelen
Nu je weet wie je persona's zijn en wat hun behoeftes of eventuele frustraties zijn, kan je content ontwikkelen. Deze stap vergt best wat energie en tijd. Maak een content kalender op zodat je het gestructureerd aanpakt.
Resultaten bepalen & vastleggen
We gaan bepalen welke resultaten we willen behalen. Wanneer zal je tevreden zijn? Deze resultaten zijn voor iedereen verschillend, afhankelijk van je vooropgezette doel. Dit kunnen kwantitatieve KPI’s, maar ook kwalitatieve indicatoren zijn.
METEN IS WETEN
Om straks te bepalen of het resultaat bevredigend is, moeten we meten. Beslis welke meetinstrumenten er ter beschikking staan.
TEAM & TAAKVERDELING
Een strategie uitdenken is één iets, ze uitvoeren is een ander paar mouwen. Om de implementatie te garanderen, is het goed om elk teamlid een verantwoordelijkheid te geven.
Download de themakalender 2022
Heb je hulp nodig bij het opstellen van je content marketing strategie? Neem hieronder contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.