Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe gerichter de communicatie. Zo krijg je meer interactie! Want communiceren is informatie uitwisselen.
Lien, Jan, Sofie of Karel?
Samen definiëren we je doelgroep. Een doelgroep bestaat uit specifieke subdoelgroepen. De makkelijkste werkwijze is deze oplijsten. Denk hierbij ook aan personeel, leveranciers, pers en voorschrijvers.
Richt je content strategie op een concreet persoon (Sofie, 33 jaar en moeder) en niet op een algemene groep (alle moeders). Levendige persona bieden meer inzicht in en voeling met je doelgroepen.
Kruip in het hoofd van je klant
Hoe meer je weet over de sociale context van je publiek en hun gewoontes, voorkeuren en gedrag, hoe beter je met hen kan communiceren.
Empathie is het codewoord. Weet dat jij niet noodzakelijk de doelgroep bent. Het is niet omdat jij iets interessant vindt, dat je doelgroep dat ook zal vinden. Of dat ze naar een bepaalde radiozender luisteren omdat jij dat doet.
Leef je in hun wereld in. Wees realistisch. Het loopt niet altijd perfect. Bedenk moeilijke situaties. Denk aan ontevreden klanten, of ongeduldige winkelbezoekers. Hoe reageren zij? Hoe communiceren ze met jou? Via welke kanalen?
Behaal je doel door content te delen waar je klant iets aan heeft. Wat motiveert hen? What’s in it for them?
#MIDDELEEUWENGELEDEN
#MIDDELEEUWENGELEDEN, een concept ontwikkeld met de focus op tijdsplaatsing, lang geleden dus. Op een hedendaagse manier en met een vleugje humor brachten we dit concept in beeld.
We stapten af van hoe het er in de middeleeuwen aan toeging en maakten gebruik van veel beelden. Op deze manier konden we gesegmenteerd communiceren naar specifieke doelgroepen via social media. Hierdoor kregen we de mogelijkheid in te spelen op tijd, doelgroep en locatie.
Dit overkoepelende creatieve concept speelt met een knipoog in op onze huidige leefwereld, op herkenbare gebeurtenissen uit ons dagelijkse leven. Dit gebeurt allemaal op een vrolijke en ludieke manier met een teasend karakter waardoor men uit nieuwsgierigheid meer te weten wil komen. Men wil de middeleeuwen beleven in het Yper Museum!
doelgroep
kinderen
doelgroep
jongeren
doelgroep
volwassenen
Aan de slag
Begin met een foto, naam en leeftijd. Vermeld vervolgens hun wensen ten opzichte van je bedrijf of product. Zo kom je te weten waarom jouw product voor hen interessant zou kunnen zijn. Dit komt niet noodzakelijk overeen met de troeven die je zelf voor ogen had.
Je vertrekt best vanuit "een dag in het leven van", en hoe ze mogelijks in contact komen met je bedrijf of product. Beschrijf beknopt en denk aan de customer journey: de weg die de klant aflegt om bij jou aan te kloppen. Met het sjabloon hieronder kan je zelf aan de slag!