Overzicht

Het belang van kernwaarden

Employer Branding

Het belang van kernwaarden is vooral voelbaar in een aantal situaties.

BIJ DE ZOEKTOCHT NAAR NIEUWE MEDEWERKERS

Werknemers vormen het hart van je onderneming. Zorg ervoor dat ze tevreden zijn. Dat er een aanstekelijke teamgeest en een goede werksfeer is. Tevreden werknemers vervullen een ambassadeursfunctie en trekken nieuwe potentiële medewerkers aan. Bovendien zal je met employer branding medewerkers aan je bedrijf binden en engagement triggeren. Het verhoogt de prestatiebereidheid van je werknemers, wat tot betere resultaten leidt. Een zekere drive voor de groei van jouw bedrijf.

BIJ EEN GROEISPURT

Kreeg je bedrijf het voorbije jaar een groeispurt? Dan kan het best gebeuren dat je plots behoefte hebt aan het definiëren van kernwaarden.

Tijdens de startjaren met beperkt personeel kon je makkelijker je eigen drijfveer duidelijk maken aan het (beperkte) aantal personeelsleden. Na een groeispurt kan dit plots lastig zijn. Je kent niet meer alle personeelsleden persoonlijk, je besteedt minder tijd met hen. En dan merk je plots dat zij jouw drijfveren niet kennen. Tijd om dat wat in je hoofd zit te officialiseren en neer te schrijven. Zodat ook de nieuwe en toekomstige medewerkers weten waarom je destijds begonnen bent en welke waarden jou drijven. De waarden zullen hun de weg wijzen, en duwen je onderneming de kant op die je echt uit wil.

ALS JE AMBASSADEURS VAN JE MEDEWERKERS WIL MAKEN

Als je medewerkers niet bepaald ambassadeurs zijn van je bedrijf. Soms kan – door tal van redenen – de sfeer zo verziekt zijn dat je eigen medewerkers zich niet willen identificeren met hun werkgever, met jouw bedrijf dus. Die interne strubbelingen hebben absoluut een impact op hoe buitenstaanders jouw bedrijf percipiëren. Want als de eigen medewerkers hun bedrijf niet door dik en dun verdedigen, hoe zouden potentiële klanten of nieuwe medewerkers het dan voor jouw merk opnemen? Betrek je medewerkers bij een kernwaardenworkshop en zet de neuzen weer in dezelfde richting.

NA EEN FUSIE

Bij een fusie smelten letterlijk twee bedrijfsculturen samen. Maar die vormen niet meteen en op een organische manier een nieuwe bedrijfscultuur. Elk bedrijf brengt zijn verleden mee: je eigen interne waarden, jouw routines, jouw manier van werken en communiceren, enz. In het beste geval waren beide bedrijfsculturen min of meer complementair, maar de realiteit leert dat het vaak anders is. Dat is behoorlijk verwarrend voor de medewerkers.

Wat is de nieuwe overkoepelende identiteit? Waar moet men zich naar schikken? Neem de onzekerheid weg door kernwaarden te bepalen die overkoepelend zijn.

Ik wil gecontacteerd worden

BV Admiraal - Proud Mary
Sint Petrus en Paulusstraat 61
Roeselare
051 80 77 90

schrijf je in op onze nieuwsbrief

Je vindt ons hier

BV Admiraal - Proud Mary
Sint Petrus en Paulusstraat 61
Roeselare
051 80 77 90
tina@proudmary.be

BE 0838.936.766
IBAN BE89 0016 5020 1685
BIC GEBA BE BB