De employer journey stopt niet na het tekenen van het contract met je medewerker. Daarom hebben we ook aandacht voor de pre- en onboardingtools.
Onboarden is zoveel méér dan een loutere informatie-uitwisseling. Het is vooral hét moment om te verbinden en te ontmoeten.
Je hebt een succesvolle rekruteringscampagne achter de rug en nu kunnen de nieuwe mensen opdagen.
Ben je er klaar voor? Is je onboarding méér dan een leuke welkomstgift met gadgets? De meerwaarde van een goede onboarding is duidelijk.
Vraag maar eens hoe stressvol die eerste dag kan zijn. Hoe de onzekerheid heel snel kan toeslaan als er onvoldoende begeleiding is bij de opstart. Of hoe een informatie-overload tot een tijdelijke kortsluiting kan leiden.
Preboarding
Het contract is rond. Nu nog een paar weken wachten voor je nieuwe medewerker begint. Een ideale periode om al even iets van je te laten horen op een creatieve manier.
• Een filmpje met jullie kernwaarden doorsturen,
• een verwelkomingsmail ingesproken door collega’s,
• of een postkaart van het team,
• of alvast een virtuele rondleiding in het gebouw.
Elk gebaar wordt geapprecieerd, want de medewerker voelt meteen dat hij welkom is.
Creëer een welkomstbrochure
Bundel alle weetjes, praktische info, vaste procedures, jobinhoud, KPI’s en een overzicht van de werktools. Een wie-is-wie-pagina, niet enkel van de medewerkers maar ook van de vaste partners of leveranciers.
Zo krijgt een naam meteen een gezicht. Het is de guideline en houvast voor die eerste dagen.
Kernwaarden en cultuur
In de onboardingfase liggen er nog veel meer opportuniteiten om een goede eerste indruk te maken. Het is ook hét moment om je kernwaarden en de cultuur van je organisatie mee te geven.
De kernwaarden zijn er om je medewerkers een richtlijn te geven over het gewenste gedrag. In principe heb je deze al tijdens de sollicitatiegesprekken besproken. Maar het kan geen kwaad ze nog eens te herhalen. In elke stap van het ondernemerschap moet je de kernwaarden terugvinden. Wees creatief in hoe je dit brengt. Zoals:
• een waarden boekje
• een waarden filmpje
• een waarden waaier
Welkomstzak
Het is fijn om die eerste dag iets te ontvangen. Alleen is het slimmer om te kiezen voor gadgets die gelinkt zijn aan je kernwaarden, aan je bedrijf. Kies dus niet lukraak voor een balpen, een muismat of koffiemok. Maar wees creatief en vertel je unieke verhaal aan de hand van wat er in je welkomsttas zit.
• bij Proud Mary krijgen ze niet zomaar een boekje: maar een complimentenboekje. Passend bij onze kernwaarde: trots. Een boekje om de ontvangen “lof” in te noteren.
Communicatie- en ambassadeursplatformen
Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Vele bedrijven zoeken dan ook hoe ze het de medewerkers makkelijker kunnen maken om te communiceren. Er zijn communicatieplatformen, specifieke apps, die de sociale dialoog stimuleren. Je kan berichten klaarzetten en medewerkers laten kiezen wat ze zelf zullen delen.
Het platform faciliteert het “sharen” van content. We staan niet alleen klaar om je te helpen de juiste platformen te kiezen, maar ook om de lanceringscampagne op te zetten.