Had je bedrijf het voorbije jaar een groeispurt? Dan kan het best gebeuren dat je plots behoefte krijgt aan het definiëren van interne waarden. Door samen met je medewerkers de kernwaarden oefening te doen, betrek je hen in het groeiproces van jouw en hun bedrijf.
Help, een groeispurt achter de rug
Had je bedrijf het voorbije jaar een groeispurt? Dan kan het best gebeuren dat je plots behoefte krijgt aan het definiëren van interne waarden.
Tijdens de startjaren met beperkt personeel maakte je makkelijker je eigen drijfveer duidelijk aan het (beperkte) aantal personeelsleden. Na een groeispurt kan dit plots lastig zijn.
Je kent niet meer alle personeelsleden persoonlijk, je kunt minder tijd samen besteden. Plots merk je dat ze je drijfveren niet kennen.
Tijd om dat wat in je hoofd zit neer te pennen, zo gaan je nieuwe en toekomstige medewerkers weten waarom je toen begon en welke waarden je nog steeds drijven.
De waarden zullen hen de weg wijzen, en drijven jouw onderneming de kant op die je echt wil.
Geen gedachten lezen
De waarden ontstaan meestal uit wat jij – als zaakvoerder – waardevol vindt. In het verleden gebeurde dat op een organische manier, omdat je alleen werkte of met een kleine groep vertrouwelingen.
Die waarden stuurden je in hoe je de zaken aanpakt en verduidelijkten waarom je bepaalde dingen doet. Maar nu je bedrijf aan het boomen is en het personeelsbestand meegroeit, zijn die interne waarden niet meer zo duidelijk.
Je medewerkers kunnen je gedachten niet lezen en willen dus duidelijkheid. Hoe scheppen we dit?
Samen aan de slag
Door samen met je medewerkers de interne waarden oefening te doen, betrek je hen in het groeiproces van jouw én hun bedrijf. Samen bepalen jullie welke waarden jullie bedrijf onderscheiden van andere spelers op de markt en hoe die verbeeld worden. Door dit samen te doen, maak je van je medewerkers ook ambassadeurs van je groeiende en bloeiende bedrijf.
War for talent
Nu het bedrijf een groeispurt doorgemaakt heeft, heb je vast ook nieuwe krachten nodig. Bij voorkeur de beste krachten. Wat niet evident is in tijden van lage werkloosheid en war for talent.
Voordat je in het wilde weg begint aan te werven of te adverteren, is het belangrijk te bepalen waar je bedrijf voor staat. Dit doen we met de kernwaarden te bepalen.
Kernwaarden vormen de grondslag van een succesvolle interne waarden campagne. Het bepalen van de kernwaarden is dus de eerste stap. Beantwoord vragen zoals: "Wie zijn we?", "Wat verbindt ons?", "Waar doen we het voor?" of "Waar geloven we in?".
Belangrijk is dat iedereen in de onderneming doordrongen is van de kernwaarden. Zijn de kernwaarden nieuw? Investeer dan tijd en energie in een employer branding campagne. Hiermee maak je de medewerkers vertrouwd met de kernwaarden.
Employer branding is een middel om je medewerkers te engageren. Pas daarna zet je succesvol een kernwaardencampagne op, intern en/of extern.