We got values
Kernwaarden
Welke kernwaarden zijn van belang in je onderneming? Of concreter: welk gedrag wil je dat de medewerkers vertonen? Het belang van kernwaarden is voelbaar bij het zoeken naar juiste medewerkers, bij een groeispurt, na een fusie, of als je ambassadeurs van je medewerkers wil maken.
Kernwaarden bepalen
Hoe we dat doen? We creëeren een interactieve workshop samen met alle of een deel van de medewerkers om de interne waarden of kernwaarden te definiëren.
De workshop heeft als eindresultaat een ‘kernwaarden report’ waarin de kernwaarden van je bedrijf in beschreven staan. De inhoud vormt het inhoudelijke kader voor al je interne communicatie én rekruteringscommunicatie. En dit is meteen ook de basis van waaruit alle creatieve communicatietools ontwikkeld worden. Zowel interne als externe rekruteringscampagnes hebben als basis deze kernwaarden.
Het belang van kernwaarden is vooral voelbaar in een aantal situaties.
BIJ DE ZOEKTOCHT NAAR NIEUWE MEDEWERKERS
Werknemers vormen het hart van je onderneming. Zorg ervoor dat ze tevreden zijn. Dat er een aanstekelijke teamgeest en een goede werksfeer is. Tevreden werknemers vervullen een ambassadeurs- functie en trekken nieuwe potentiële medewerkers aan. Bovendien zal je met employer branding medewerkers aan je bedrijf binden en engagement triggeren. Het verhoogt de prestatiebereidheid van je werknemers, wat tot betere resultaten leidt. Een zekere drive voor de groei van jouw bedrijf.
BIJ EEN GROEISPURT
Kreeg je bedrijf het voorbije jaar een groeispurt? Dan kan het best gebeuren dat je plots behoefte hebt aan het definiëren van kernwaarden. Tijdens de startjaren met beperkt personeel kon je makkelijker je eigen drijfveer duidelijk maken aan het (beperkte) aantal personeelsleden. Na een groeispurt kan dit plots lastig
zijn. Je kent niet meer alle personeelsleden persoonlijk, je besteedt minder tijd met hen. En dan merk je plots dat zij jouw drijfveren niet kennen. Tijd om dat wat in je hoofd zit te officialiseren en neer te schrijven. Zodat ook de nieuwe en toekomstige medewerkers weten waarom je destijds begonnen bent en welke waarden jou drijven. De waarden zullen hun de weg wijzen, en duwen je onderneming de kant op die je echt uit wil.
ALS JE AMBASSADEURS VAN JE MEDEWERKERS WIL MAKEN
Als je medewerkers niet bepaald ambassadeurs zijn van je bedrijf. Soms kan – door tal van redenen – de sfeer zo verziekt zijn dat je eigen medewerkers zich niet willen identificeren met hun werkgever, met jouw bedrijf dus. Die interne strubbelingen hebben absoluut een impact op hoe buitenstaanders jouw bedrijf percipiëren. Want als de eigen medewerkers hun bedrijf niet door dik en dun verdedigen, hoe zouden potentiële klanten of nieuwe medewerkers het dan voor jouw merk opnemen? Betrek je medewerkers bij een kernwaardenworkshop en zet de neuzen weer in dezelfde richting.
NA EEN FUSIE
Bij een fusie smelten letterlijk twee bedrijfsculturen samen. Maar die vormen niet meteen en op een organische manier een nieuwe bedrijfscultuur. Elk bedrijf brengt zijn verleden mee: je eigen interne waarden, jouw routines, jouw manier van werken en communiceren, enz. In het beste geval waren beide bedrijfscul- turen min of meer complementair, maar de realiteit leert dat het vaak anders is. Dat is behoorlijk verwarrend voor de medewerkers. Wat is de nieuwe overkoepelende identiteit? Waar moet men zich naar schikken? Neem de onzekerheid weg door kernwaarden te bepalen die overkoepelend zijn.
voor wie is een kernwaarden workshop belangrijk?
CEO's van kmo's en Business Unit Managers die zich afvragen hoe andere bedrijven wel de juiste kandidaten weten aan te trekken.
HR managers en medewerkers die de creatieve vertaling van hun strategie wensen.
Marketing Managers en Communicatiedirecteurs die hun HR afdeling willen ondersteunen om zo de groeiplannen van hun bedrijf te helpen realiseren.
Freelance HR managers die hun klant een totaalpakket willen aanbieden.
MAAK GEBRUIK VAN DE KMO PORTEFEUILLE
De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Consultancy valt hier ook onder.
They are signals,
giving us direction,
meaning and purpose.