Hoe kan je jouw product (of dienst) een vaste plaats geven in het hoofd van de klant. We geven je 5 tips om je positionering scherper te stellen.
1. Unieke positionering
Denk even na of de gekozen positie op de markt uniek, onderscheidend en relevant is. Of breng je hetzelfde verhaal als de concurrenten? Scherm je ook met de termen prijs, kwaliteit en service? Dan zullen de meeste klanten zich afvragen waarom ze voor jouw onderneming moeten kiezen, aangezien de boodschap identiek is aan die van al jouw concurrenten.
2. Wat zijn je sterktes?
Denk na over je sterktes, over wat je onderscheidt van de rest. Waar ben je trots op als onderneming? Pen ze neer en kom er trots mee naar buiten, want... trots doet groeien!
3. Wat zijn de zwaktes van je concurrent(en)?
Leer van je concurrenten en zoek hun zwaktes. Er is altijd een reden waarom potentiële klanten wel of niet voor de concurrentie kiezen. Zoek waar je beter in scoort en communiceer dit.
4. Kies
Communiceer niet te veel. Je kan in een eerste kennismaking onmogelijk alles vertellen. Kies dus 1 of 2 elementen die je naar voren schuift. Gaandeweg geef je de andere USP’s mee. Geef je klant bij een eerste contact voldoende om te teasen, maar nog niet het hele verhaal.
5. Een snuifje emotie
Zoek niet enkel rationele verschillen, want die maken niet altijd het verschil. Ze zijn zelfs heel vaak identiek. Speel ook in op emotie. En nee, emotie hoeft niet klef te zijn. Humor kan trouwens ook. Bij onze klant beMatrix is een hoekje af één van hun positioneringswaarden.
Wil je naast je positionering ook meteen inzetten op een passende campagne bekijk dan zeker ons Campagne Traject.
Wil jij een sterke positionering? Neem hieronder contact op!