Creatieve strategieën en strategische creaties
Overzicht

Employer Branding: wat is het?

Employer Branding
Afbeelding

Employer Branding is geen trend, maar een essentiële strategie om talent aan te trekken en te behouden. Waar het vroeger een nice-to-have was, is het nu een must-have in de war for talent. Een sterk werkgeversmerk zorgt voor betrokken medewerkers, een positieve bedrijfscultuur en een concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt.

Inhoudsopgave

  • Waarom is Employer Branding belangrijk?
  • Employer Branding als strategische investering
  • Employer Branding in de war for talent
  • De voordelen van een sterk werkgeversmerk
  • Hoe bouw je een krachtig Employer Brand?
  • Interne Employer Branding
  • Externe Employer Branding
  • Case: Employer Branding voor AZ Groeninge
  • Zelf aan de slag? Plan een adviesgesprek

Wat is Employer Branding?

Jouw Employer Brand is de reputatie van je bedrijf. Employer Branding is de manier waarop je werkt aan die reputatie. Het doel van Employer Branding is om het juiste talent aan jouw bedrijf te koppelen.

Bij bestaande werknemers wil je zo engagement opbouwen en je werkgeversmerk versterken. Voor potentiële medewerkers wil je jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever op de kaart zetten met een sterke identiteit en effectieve communicatie.

Zit je Employer Branding goed? Dan versterk je niet alleen je reputatie, maar trek je ook de juiste mensen aan.

Afbeelding
Paulig campagnebeeld

Campagne Paulig

Waarom is Employer Branding belangrijk?

Wil je groeien met je bedrijf? Wil je de beste worden? Wil je verdubbelen in omzet? Wat je doel ook is, je zal het niet bereiken zonder goede medewerkers. Succes behaal je dankzij een goed draaiend en betrokken team.

Dankzij medewerkers die je missie en visie ondersteunen en helpen verwezenlijken. Investeren in je huidige medewerkers is bijgevolg logisch. Investeren in toekomstige medewerkers is dat ook. Dat doe je door een sterk Employer Brand te bouwen.

Employer Branding bindt goede werknemers aan je bedrijf

Werknemers vormen het hart van je onderneming. Zorg ervoor dat ze tevreden zijn, dat er een aanstekelijke teamgeest en een goede werksfeer is. Ze zijn ambassadeurs en trekken nieuwe potentiële medewerkers aan. Bovendien zal je met Employer Branding medewerkers aan je bedrijf binden en engagement triggeren. Het verhoogt de prestatiebereidheid van je personeel, wat tot betere resultaten leidt.

Uit een onderzoek van Agorize, een internationaal innovatieplatform dat bedrijven en talenten met elkaar verbindt, blijkt dat tevreden werknemers is zelf gebleken dat een tevreden werknemer:

  • 9 keer loyaler zijn aan hun werkgever.

  • 31% productiever werken.

  • 55% creatiever zijn in hun job.

  • 2 keer minder vaak ziek zijn.

  • 6 keer minder afwezig zijn op het werk.

Employer Branding: een duurzame en kostenefficiënte investering

Een sterk werkgeversmerk bouw je niet op met losse acties, maar met een langetermijnstrategie. Door continu te investeren in je Employer Branding, creëer je een stevige basis die je HR-acties ondersteunt en je bedrijf onderscheidt op de arbeidsmarkt. Dit resulteert niet alleen in meer sollicitanten, maar ook in een betere ROI en duurzame groei. Bovendien is een consistente aanpak op lange termijn goedkoper en effectiever dan steeds opnieuw van nul beginnen.

Employer Branding Campagne vs. Interimbureau:

Afbeelding
whitepaper employer branding
Afbeelding
Hand icoon wit

In een competitieve arbeidsmarkt loont het om te investeren in een sterke Employer Branding campagne. Waar een interimbureau zorgt voor een snelle oplossing, bouw je met een doordachte campagne aan een duurzaam werkgeversmerk dat talent aantrekt én behoudt.

Employer Branding als wapen in de war for talent

Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om vacatures in te vullen. In deze war for talent is een sterk werkgeversmerk essentieel om je te onderscheiden en het juiste talent aan te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat kandidaten voor jouw bedrijf kiezen?

Bepaal je Employer Value Proposition (EVP) en breng een authentiek verhaal dat aansluit bij je bedrijfscultuur. Dit vergroot niet alleen de kans op een duurzame samenwerking, maar helpt je ook om topkandidaten aan te trekken—zelfs als je geen moeilijk in te vullen vacatures hebt. Want uiteindelijk wil je niet zomaar méér sollicitanten, maar de juiste.

Voordelen van het hebben van een sterke Employer Branding?

01 Hogere retentie – Medewerkers blijven langer trouw aan een bedrijf waarin ze zich gewaardeerd voelen.

02 Meer betrokkenheid – Gemotiveerde, trotse medewerkers zijn productiever en werken met meer passie. Werknemers zijn ook meer met elkaar verbonden.

03 Hogere medewerkerstevredenheid – Tevreden werknemers worden merkambassadeurs en verspreiden positieve verhalen. Een positief imago als werkgever straalt af op je merk als geheel.

04 Betere talentwerving – Potentiële kandidaten makkelijker aantrekken die zich verbonden voelen met je kernwaarden.

05 Lagere wervingskosten – Een sterk werkgeversmerk vermindert de nood aan dure rekruteringscampagnes.

06 Snellere aanwerving – Kandidaten solliciteren sneller bij een bedrijf met een goede reputatie.

07 Concurrentievoordeel – Je onderscheidt je in de arbeidsmarkt, wat essentieel is bij schaarste aan talent.

08 Groeimogelijkheden - Groei staat centraal. Met de juiste medewerkers bouw je aan duurzame groei en succes.

09 Grotere klanttevredenheid – Gemotiveerde en betrokken medewerkers zorgen voor een betere service en grotere klanttevredenheid.

10 Meer innovatie – Gelukkige en betrokken teams zijn creatiever en innovatiever.

Hoe creëer je een sterk Employer Brand?

Om tot een succesvolle Employer Brand te komen, onderscheiden we volgende stappen.

Interne Employer Branding

Pak eerst je interne employer branding communicatie aan. Nieuwe medewerkers binnenhalen in een ontevreden team jaagt ze snel weer weg.

1. Bepaal je kernwaarden
De basis zijn de kernwaarden. Bepaal ze en vertaal ze naar gewenste gedragingen.

2. Maak de waarden visueel
Ontwikkel een creatief concept om de waarden makkelijker te introduceren en te onthouden.

3. Laat je waarden leven
Creëer een implementatieplan om de waarden te laten leven en geleefd worden binnen je organisatie met de juiste communicatietools.

Afbeelding
implementatieplan braem

Externe Employer Branding

1. Bepaal je positionering en je EVP
Bepaal je externe boodschap. Kies voor onderscheidende, relevante en geloofwaardige waarden. Leg daarnaast ook je Employer Value Proposition vast. Waarom kiezen sollicitanten voor jou en niet voor een ander bedrijf?

2. Bedenk een rekruteringsconcept
Kies voor een opvallende, leuke campagne waarbij je niet enkel de functie maar ook je onderneming verkoopt.

3. Creëer een Employer Brand strategie
Definieer je doel en hoe je dit wilt bereiken. Bepaal mederwerkpersona en zijn candidate journey. Kies daaropvolgend de correcte communicatietools om de juiste doelgroep te bereiken.

Afbeelding
carousel braem
Afbeelding
Hand icoon wit

Benieuwd hoe een sterk employer brand het verschil maakt? Download de volledige case van BRAEM en ontdek hoe hun concept We Drive As One van idee naar een succesvolle rekruteringscampagne werd vertaald.

Case : Employer Branding voor AZ Groeninge

Tijdens de Covid-19-periode had AZ Groeninge nood aan nieuw talent. Met een Employer Branding Traject bij Proud Mary werd een strategie ontwikkeld om de juiste medewerkers aan te trekken.

🔹 Interne aanpak: Kernwaarden zoals veelzijdig, samen en veerkrachtig werden geactiveerd via ludieke acties, zoals kleurrijke sokken voor medewerkers, wat de teamspirit versterkte.
🔹 Externe campagne: Gericht op de juiste doelgroepen met sollicitatiepersona’s, sociale media-video’s en printcampagnes.

📊 Resultaat:
✅ 95.775 bereikte personen via Facebook
✅ 428.338 advertentieweergaven
✅ 6.717 landingspaginaweergaven
✅ 51 online sollicitaties
✅ Kostenefficiënt: € 900 budget, € 0,13 per klik

Afbeelding
AZGroeninge Campagne

Klaar om jouw employer brand te versterken?

Wil je talent aantrekken, medewerkers betrekken en je werkgeversmerk strategisch opbouwen? Wij helpen je graag om een sterk employer branding traject uit te werken dat impact maakt.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe we samen jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever positioneren.

Neem contact op en start vandaag nog met het bouwen aan een sterk werkgeversmerk.

Ik wil gecontacteerd worden

BV Admiraal - Proud Mary
Sint Petrus en Paulusstraat 61
Roeselare
051 80 77 90

schrijf je in op onze nieuwsbrief

Je vindt ons hier

BV Admiraal - Proud Mary
Sint Petrus en Paulusstraat 61
Roeselare
051 80 77 90
tina@proudmary.be

BE 0838.936.766
IBAN BE89 0016 5020 1685
BIC GEBA BE BB