Yper Museum
#middeleeuwengeleden
Het Yper Museum brengt een interactief en eigenzinnig parcours waarlangs de bezoeker de middeleeuwse grootstad in al haar glorie ontdekt. Om de lanceringscampagne van het Yper Museum inhoud en vorm te geven, ontwikkelde Proud Mary aan de hand van een campagnetraject een creatief concept, onder de noemer #middeleeuwengeleden.
De campagne – in print, op regionale televisie en op sociale media – is opgebouwd rond een reeks visuals waarin de link gelegd wordt tussen thema’s uit het museum (en de middeleeuwen) en hedendaagse fenomenen, telkens met een knipoog. Zo wordt op een laagdrempelige manier een brug geslagen tussen generaties en over de eeuwen heen.
De campagne werd opgesplitst in functie van de diverse persona’s. Het overkoepelende idee werd toegepast op de leefwereld van die specifieke persona: een kind kreeg een game advertentie te zien, een tiener die van binchdrinken en een onderwijzer zag een arty farty ad.
Op een hedendaagse manier en met een vleugje humor brachten we dit concept in beeld. We stapten af van hoe het er in de middeleeuwen aan toeging – nl. met slechts 1 campagnebeeld - en maakten gebruik van heel veel verschillende campagnebeelden. Zo communiceerden we via social media gesegmenteerd naar de specifieke persona.
Dit overkoepelende creatieve concept speelt met een knipoog in op onze huidige leefwereld, op herkenbare gebeurtenissen uit ons dagelijkse leven. De klassieke beeldvoering – op basis van stukken uit de collectie van het nieuwe museum – in combinatie met hedendaagse hypes en nieuwerwetse fenomenen zorgt op een vrolijke en ludieke manier voor een teasend effect. En daar zijn we samen met Yper Museum best trots op ;-)
Katelijne De Vroome
Na het lanceringsjaar introduceerdeb we Katelijne De Vroome in de campagne. De figurant uit het museum kreeg haar eigen facebookpagina. Zo kon je al haar dagdagelijkse bezigheden volgen. Uiteraard met hetzelfde knipoogje...
Kijk binnen bij het Yper Museum