We hebben het in vorige blogberichten vooral gehad over de kernwaarden. Die vinden vooral hun ontstaan in interne communicatie. Wanneer je de waarden vastlegt om naar de buitenwereld te communiceren, spreken we van positioneringswaarden.
Wat zijn positioneringswaarden dan?
Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie op de markt. Het doel is een voorkeurspositie bij je doelgroep te bemachtigen. In hoofd en hart. Het gaat hierbij uiteraard om een perceptie ten opzichte van je concurrenten. De positionering is dikwijls gebaseerd op een concurrentievoordeel waardoor je potentiële klant voor jouw merk(en), product(en) of dienst(en) kiest.
Het komt erop neer dat je een verhaal creëert dat typisch is voor jouw bedrijf of product,(en dat niet gelinkt kan worden aan de concurrent). Een verhaal dat herkenbaar is en makkelijk te onthouden.
Zoals het verhaal van Roodkapje. In 4 woorden weet iedereen dat het om Roodkapje gaat, ook al bestaan er heel veel sprookjes. Als je de woorden wolf, grootmoeder, meisje en rood jasje hoort, dan weet je meteen over welk sprookje het gaat. Als ik een identiek verhaal vertel, maar enkel die 4 woorden vervang door bv. pelikaan, nonkel, jongen en groene broek, dan heb je door dat dit een ander verhaal is. Kwaliteit, prijs en service halen het niet als unieke boodschap.
Op zoek naar jouw uniek verhaal?
Daar helpen we je maar al te graag bij! Dankzij onze positioneringsoefening komen we samen tot jouw unieke boodschap. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Ontdek het via onderstaande knop!