Je creëert dankzij een positioneringsoefening een inhoudelijk kader voor al je toekomstige communicatie. De overkoepelende én individuele positioneringsteksten zijn de basis van waaruit alle creatieve communicatietools ontwikkeld worden.
INHOUDELIJK KADER
Dankzij dit inhoudelijke kader communiceer je consistent. Iedereen binnen het bedrijf vertelt hetzelfde verhaal. Op alle communicatietools worden dezelfde accenten gelegd en voordelen benadrukt. Dat werkt versterkend voor het vastleggen van jouw “karakter” dat de consument snel zal herkennen.
TIJDBESPAREND
Je wint tijd. Geen eindeloze discussies meer want je hebt de oefening op voorhand gemaakt en die werd door iedereen bekrachtigd. Je weet wat te zeggen en hoe het te zeggen. De inhoud en tone of voice liggen vast.
LEIDRAAD
Het helpt in het nemen van beslissingen. Je weet namelijk waar je voor staat. Wat de positie op de markt is en daar moet je je aan houden. Soms laat je dus (schijnbare) opportuniteiten liggen, als deze niet passen binnen het vooropgestelde inhoudelijke kader.
GROEI
Een positionering bepalen helpt ook de medewerkers. Ze begrijpen beter waar jouw onderneming of product voor staat en brengen hetzelfde verhaal. Bovendien maakt het hen trots om het verhaal ook zelf te brengen. Klanten merken dit ook en zijn trots klant te zijn. Je merkt het, trots… doet écht groeien.
CASE
Maar hoe ziet dat resultaat er nu uit? Wel, wij schetsen alvast even kort de weg van een (her)positioneringsoefening naar het eindresultaat voor onze klant basisschool het Park die de nieuwe naam Gaaf! kreeg. Veel kijkplezier!
De positioneringsoefening schonk de basisschool hun merkenverhaal. Een school waar elk kind goud is. Waar een sterk collectief garant staat voor continue evolutie. Waar aandacht is voor het geven van een betekenisvol fundament. Waar zuurstof bieden aan elk kind centraal staat. Dat is... GAAF!