Kernwaarden zijn het fundament voor je Employer Branding. Hoe bepaal je ze ? En nog belangrijker: hoe zet je ze om naar gedragingen?
De waarden zitten in je.
Sommige bedrijfsleiders hebben de kernwaarden van bij de start van hun bedrijf in hun hoofd zitten maar hebben ze misschien nog nooit op papier gezet. Als zaakvoeder onderneem je automatisch volgens je eigen waarden. Logisch. Maar je moet ze ook delen als je wil dat je medewerkers volgens dezelfde waarden werken.
Als de kernwaarden er niettemin nog niet zijn, wil men veelal medewerkers betrekken bij het bepalen van die waarden. Er zijn diverse manieren om je kernwaarden te bepalen. Er is niet 1 juiste manier.
Organiseer een kernwaardenworkshop
Wij ontwikkelden onze eigen Proud Mary kernwaardenworkshop. Deze oefening legt de waarden van het bedrijf bloot in verschillende stappen. Door zowel te kijken naar een aantal mijlpalen in het verleden én in de toekomst. Zo onderzoeken we welke waarden je naar de mijlpalen hebben geholpen, dan krijg je een idee van terugkerende waarden.
Eenmaal de kernwaarden vastliggen, gaan we ze vertalen in gewenst gedrag. Zo maak je de waarden heel concreet en toepasbaar. Bedenk samen herkenbare situaties en beschrijf het gewenst gedrag. Denk ook na over welk gedrag niet past binnen je organisatie.
Na de workshop, de uitwerking.
Met alleen maar een workshop heb je niet voldoende. Creëer diverse communicatietools waar je de inhoud uit de oefening in vastlegt. Een waardenwaaier, een waardenboekje of -posters.