Met de juiste tone of voice bouw je een betere vertrouwensband op met je doelgroep en stijgt je merkbekendheid. Maar hoe bepaal je dat nu?
Het bepalen van de tone of voice in 4 stappen:
1° Leer je doelgroep kennen
2° Identificeer de normen en waarden van je bedrijf
3° Analyseer bestaande content
4° Kies de tone of voice en maak een plan
Over het identificeren van de doelgroep aan de hand van persona en het identificeren van de normen waarden van je bedrijf kan je terugkijken in onze eerdere blogs. Stap 3 en 4 leggen we je in de volgende alinea's uit.
Analyseren van bestaande content
Je onderzoekt best hoe je al eerder communiceerde naar je doelgroep. Een bedrijf dat steeds formeel communiceert en nu plots jongerentaal gaat spreken, verliest aan betrouwbaarheid. Analyseer dus de bestaande content en kijk wat bruikbaar is, herwerkt kan worden of beter verwijderd wordt.
De juiste tone of voice kiezen
De juiste tone of voice kies je aan de hand van een spectrum. Binnen het spectrum kies je zelf hoeveel verschillende waarden je vastlegt. We leggen het je graag uit in onderstaand voorbeeld aan de hand van 4 waarden.
Voorbeeld: 404-pagina
De juiste woorden gebruiken
Nu je de juiste tone of voice hebt gekozen, is het belangrijk om duidelijke richtlijnen uit te schrijven. Welke woorden gebruik je wel of niet. Zo let je er bij een informele toon best op dat je steeds "je" gebruikt, en je spreekt de doelgroep aan met hun voornaam. Bij een formele toon is dit not done.
Wees ook aandachtig dat je communiceert in de lijn van je positioneringswaarden. Is een van jou waarden ambachtelijk? Kies dan voor woorden als "robuust", "traditioneel" en "vakmanschap. Woorden als "innovatief", "state-of-the-art" en "baanbrekend" vermijd je liever, omdat deze een bipolaire tone of voice geven.
Meer weten over wat een tone of voice is en het belang hiervan? Lees dan deze blog. Wens je meer uitleg, bekijk dan ons Branding Traject.