Met de juiste tone of voice bouw je een betere vertrouwensband op met je doelgroep en stijgt je merkbekendheid.
Belang van tone of voice
De tone of voice is hoe jouw merk of bedrijf communiceert met je doelgroep. De gekozen tone of voice helpt je om connectie te maken. Denk goed na over de manier waarop je communiceert en wees hier consistent in.
Een goede tone of voice is consequent, herkenbaar en een weerspiegeling van de merkwaarden en van je bedrijfskarakter. Als een bedrijf dat formeel communiceert plots in jongerentaal spreekt keldert het vertrouwen van zijn doelgroep.
Afhankelijk van drie factoren
De tone of voice is afhankelijk van drie factoren: doelgroep, platform en doel van de communicatie.
Denk goed na over wie je aanspreekt. Een duur modemerk zal zijn publiek formeler aanspreken dan een confectiemerk bijvoorbeeld. Een confectiemerk zal eerder informeel communiceren omdat de boodschap net voor iedereen is. Jouw doelgroep kan je bepalen aan de hand van persona. Lees hierover meer in deze blog.
Je kan de tone of voice lichtjes aanpassen aan het platform, en dat is ook nodig. LinkedIn is niet geschikt om fun stuff op te plaatsen. Daarentegen hoef je op Instagram niet te serieus te zijn, het mag hier zeker wat losser.
En tenslotte, denk bij het bepalen van de tone of voice goed na over het doel van je communicatie. Als je wil informeren kies je voor passievere taal dan bij het activeren. Bijvoorbeeld: "je kan nu je tickets kopen" of "Koop nu tickets". Voel je het verschil?
Meer weten over hoe je dit praktisch aanpakt? Lees dan onze blog over de implementatie van de tone of voice.
Als er nog vragen zijn, contacteer ons en we helpen je graag verder.