Een nieuwe naam voor je bedrijf? Dat beslis je niet zomaar. Je moet met verschillende factoren rekening houden. Hoe begin ik? We helpen je graag op weg.
Een naam bedenken doe je niet uit de losse pols.
Als je creatiever uit de hoek wil komen dan je eigen naam te gebruiken of die van je kinderen, dan is het belangrijk na te denken wat je wil dat de naam oproept. Met andere woorden, de gewenste positie op de markt is van belang. Daarom start je best met een positioneringsoefening. Daarin worden de unieke en onderscheidende waarden bepaald. Zo kan je gerichter nadenken over een gepaste naam. Proud Mary kan je daarbij helpen.
De naam is een essentieel onderdeel van je branding. Alles moet kloppen. Je story of positionering, de gekozen naam en het daaropvolgende logo-ontwerp met bijhorende branding. Denk ook toekomstgericht. Heb je internationale ambities? Dan bekt het maar beter goed in diverse talen. Wil je ooit je bedrijf overlaten dan is "Demeyere en zonen” geen goede keuze. Kijk tenslotte zeker naar de mogelijkheden wat je domeinnaam betreft.
Bekijk hieronder een aantal klanten cases.
FYR - Een naam vertrekkende vanuit een andere taal
Met de waarden als perfecte basis konden we aan de slag. Maar niet alleen de waarden bepaalden de naam. De liefde voor Scandinavië die ook aan bod kwam tijdens de oefening was tevens een inspiratiebron voor ons. De waarden “Gids” en “Kiezelpad” stuurden ons in de richting van vuurtoren als symbool. “Fyr” is de Zweedse vertaling van vuurtoren. Dat het tevens klinkt als “fier”, is mooi meegenomen. Een naam passend bij de waarden én met een persoonlijke en authentieke touch.
Artori - Een samengesteld woord
L-stin was de naam. In een ver verleden gekozen zonder na te denken over de betekenis. Gewoon initialen van de familie. Een rebranding dringt zich op en we doorliepen samen een Branding Traject. Met als start een positioneringsoefening. De gekozen positioneringswaarden: "architect, toegewijd, creatief, richting en detail" gaven inspiratie voor de nieuwe naam en baseline. ARTORI bevat de eerste letters van 3 van hun waarden. ARchitect, TOegewijd en RIchting geven aan de klant. Samen ARTORI. Hun visie en methodiek leidde tot de nieuwe baseline: "We help you make it".
Orka - Een bestaand woord met dubbele betekenis
Vertrekkende van de positioneringswaarde “Onvermoeibaar” zochten we een passende naam voor deze nieuwe organisatie. "Ruimdenkend", "Klant voorop" en "Adequaat" waren de 3 andere positioneringswaarden. ORKA werd geboren. Naast een krachtig zoogdier is Orka een IJslands woord dat “energie" betekent. De energie die komt kijken bij het graag doen van hun werk, sluit hierop aan. Het is bovendien een kort en krachtig woord. Past volledig in hun DNA. 100% daadkracht, dat is waar Orka voor staat.