Kleur is meer dan een visueel aspect. Het heeft invloed op hoe consumenten merken interpreteren en erop reageren. Een bepaalde kleurkeuze kan een verschil maken in het hoofd van de consument, tussen je merk herkenbaar maken of laten verdwijnen in de massa.
Kleur activeert bepaalde emoties en kan zelfs het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Een goed doordachte kleurstrategie versterkt je merkidentiteit en vergroot de verbinding met je doelgroep. De boodschap komt beter over en blijft hangen, op de manier die jij wilt. Bekende merken maken hier gebruik van, ze worden herkend door de kleuren van hun branding.
Daarom is het essentieel om de psychologische effecten van kleur in marketing te begrijpen, om zo een succesvolle brandingstrategie te ontwikkelen. In dit artikel ontdek je hoe we kleur gebruiken om het gedrag van consumenten te sturen en hoe jij daar slim op inspeelt met je merk.
Betekenis van kleuren
Elke kleur brengt een eigen sfeer en associatie met zich mee. Donkere tinten stralen vaak kracht en luxe uit, terwijl koele kleuren juist voor eenvoud zorgen. Felle kleuren trekken de aandacht en geven energie, terwijl zachtere tinten dan weer rust, luxe en vertrouwen uitstralen.
De bepaalde betekenissen die mensen aan verschillende kleuren geven, heeft ook culturele verschillen. Wat in de ene cultuur positieve associaties oproept, kan in de andere net het tegenovergestelde betekenen. Daarom is het cruciaal om stil te staan bij de culturele interpretaties van kleur.
Zo staat wit in de Westerse cultuur voor onschuld, maar is het in veel Aziatische landen een symbool voor rouw. Rood staat voor geluk in China, maar kan in Europa juist staan voor agressie of gevaar.
Wil je internationaal communiceren met je merk? Dan is het slim om stil te staan bij de culturele betekenis van kleuren. Zo voorkom je misverstanden en zorg je ervoor dat je boodschap overal goed aankomt.

Betekenis kleur rood
Adrenaline, actie, kracht en romantiek.
Rood is een krachtige kleur die vaak gebruikt wordt in reclame en marketing.
Het is een kleur die opvalt en een duidelijk statement maakt, een kleur die letterlijk adrenaline opwekt. Bedrijven die rood gebruiken in hun logo, willen opvallen en aanzetten tot actie. Ze willen zich differentiëren van hun concurrenten en ervoor zorgen dat je enkel kiest voor hun merk. Als iemand rood draagt, maakt die persoon een krachtige indruk naar de buitenwereld toe.
HOE WORDT DE KLEUR ROOD GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Aandacht & herkenbaarheid
In de wereld van entertainment zijn er prikkels en aandacht nodig. Daarom gebruikt Nintendo rood om op te vallen, en de jeugdige en dynamische uitstraling te benadrukken. Ook Youtube gebruikt de kleur om de aandacht te trekken te kijken via hun kanaal.
Urgentie & actie
Het kan een gevoel van urgentie geven, waardoor het vaak ook gebruikt wordt voor aanbiedingen en promoties. Bedrijven zoals H&M en Kruidvat, gebruiken rood om duidelijk te maken dat zij voordelige prijzen aanbieden.
Verleiding & luxe
Bij cosmeticamerken zoals Clarins wordt het gebruikt in hun branding, omdat dit kleur ook geassocieerd wordt met passie en romantiek. Daarnaast benadrukt het een gevoel van luxe en emotionele intensiteit, wat goed aansluit bij de beleving van schoonheid en verzorging.

Betekenis kleur roze
Positiviteit, energie, empathie en speelsheid.
Roze, de kleur van Proud Mary. Het is een kleur die emoties oproept, zoals positiviteit en energie, precies waar we bij Proud Mary voor staan. Waar rood emoties aanwakkert met passie en kracht, doet roze dat op een zachte, empathische toon. Dit is in alle culturen zo, de kleur staat voor universele liefde.
Het wordt dus vaak gebruikt om de vrouwelijke doelgroep aan te spreken, vanwege de warme uitstraling die aansluit bij wat vele vrouwen zoeken in beauty, fashion of verzorgingsproducten.
In skincare staat het kleur voor mild en verzorgend, in de fashion dan weer voor uitgesproken en speels, waar het in campagnes draait om warmte en menselijkheid. Het roept liefde en romantiek op, maar op een passionele, empathische manier.
HOE WORDT DE KLEUR ROZE GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Nostalgie & dromen
Barbie gebruikt roze om meisjesdromen, speelsheid en nostalgie op te roepen. De kleur versterkt het beeld van een fantasiewereld vol mogelijkheden, waarin creativiteit en zelfexpressie centraal staan.
Zelfzekerheid & luxe
Magazines zoals Cosmopolitan gaan vooral over lifestyle, relaties, beauty en zelfvertrouwen. Het zijn thema’s die traditioneel, en ook vandaag nog, sterk resoneren met een vrouwelijk publiek. De keuze voor roze bij dit merk, onderstreept die focus.
Roze staat ook voor toegankelijkheid, luxe en een warme uitnodiging. Dat is precies wat ICI PARIS XL nastreeft: een chic, maar benaderbaar merk.
Empathie & meedeleven
Sommige merken zetten in op de empathische emotie bij de kleur. Bij Think Pink wordt de kleur roze ingezet om betrokkenheid en solidariteit op te roepen. Het versterkt de menselijke kant van hun boodschap.

Betekenis kleur oranje
Actie, informaliteit, spontaniteit en toegankelijkheid.
Oranje schreeuwt om aandacht, maar op een vriendelijke en toegankelijke manier. Oranje staat voor een activerende en stimulerende kleur. Een combinatie van rood – vol passie – en geel, de kleur van vreugde. Oranje in een logo toont de informele en spontane sfeer die een merk wil benadrukken.
HOE WORDT DE KLEUR ORANJE GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Opvallend & herkenbaar
Denk maar aan Orange, die de kleur niet alleen koos voor hun naam, maar ook om op te vallen tussen al de blauwe, grijze of zwarte logo's van hun concurrentie. Ook easyJet koos bewust voor oranje – het valt op én straalt tegelijk een toegankelijk en betaalbaar imago uit.
Actie & spontaniteit
In e-commerce en retail zorgt oranje vaak voor hogere conversie, omdat het aanzet tot actie. Daarom zijn 'Koop nu'-knoppen vaak oranje, zoals bij Amazon of Coolblue. Oranje komt minder dwingend over dan rood, maar valt nog steeds goed op.
Kracht, zonder arrogantie
Een stoere look hoeft niet arrogant te zijn. Harley Davidson wil kracht uitdrukken, maar zonder arrogantie. Met de kleur oranje laten ze hun vurige, levendige karakter zien, terwijl de uitstraling authentiek en toegankelijk blijft.

Betekenis kleur geel
Geluk, optimisme, vriendelijkheid en speelsheid.
Geel, de kleur van de zon. Geen wonder dat het geassocieerd wordt met geluk en optimisme, want wie wordt er nu niet gelukkig van het zonnetje dat schijnt? Het is een opvallende kleur die zorgt voor een speels en vriendelijk aspect, maar aan de andere kant ook voor veiligheid. Geel staat voor een vrolijke en energieke vibe.
HOE WORDT DE KLEUR GEEL GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Essentie & efficiëntie
Merken als Nikon kiezen bewust voor geel in hun logo om de essentie van ‘licht vangen’ te benadrukken en zich te onderscheiden van concurrenten die vaak zwart of rood gebruiken. Geel en rood staan ook voor snelheid en efficiëntie, daarom koos DHL voor een combinatie van beide.
Waakzaamheid en veiligheid
Bij veiligheid denken we al snel aan een gele helm, niet toevallig want geel wordt sterk geassocieerd met veiligheid en doeltreffendheid. Daarom kiest Caterpillar voor een combinatie van geel en zwart: opvallend in de vaak kleurloze omgeving van bouwwerven.
Technologie & differentiatie
Geel is een populaire kleur in de technologiebranche. Snapchat koos er bewust voor om het jeugdige, speelse karakter van de app te benadrukken – in combinatie met een gevoel van innovatie en creativiteit. Het felle geel zorgt bovendien voor instant herkenbaarheid.

Betekenis kleur groen
Natuur, duurzaamheid, luxe en rust.
Bij de kleur groen denken we spontaan aan natuur en duurzaamheid. Dat is dan ook waarom veel hoveniers en tuincentra voor deze kleur kiezen in hun logo. Kijken we naar het milieuluik, dan merken we dat veel bedrijven deze kleur opnemen in hun branding – een logisch gevolg van het feit dat duurzaamheid een belangrijk en actueel maatschappelijk thema is geworden. Donkergroen straalt luxe en rust uit, waardoor het vaak gebruikt wordt door merken in het hogere segment.
HOE WORDT DE KLEUR GROEN GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Duurzaamheid & profilering
Een opvallend voorbeeld van een merk dat groen in zijn branding opnam, is McDonald’s. In 2009 startte de omschakeling van rood naar groen. Vandaag is het groen-gele logo de standaard in vrijwel heel West-Europa op gevels, menuborden en verpakkingen. Zo wil McDonald’s zich profileren als een merk dat aandacht heeft voor duurzaamheid.
Verfijning & balans
Groen staat niet alleen voor natuur, de donkere tint ervan straalt ook luxe en rust uit. Denk aan Rolex, dat bewust voor donkergroen koos om succes en exclusiviteit te benadrukken. De kleur doet ook denken aan geldbiljetten, wat verklaart waarom ze vaak terugkomt in de financiële sector.
Energiek & zichtbaar
Lichtgroen valt dan weer op. Spotify koos voor deze kleur om de harmonie en levendige ervaring van muziekstreaming naar voren te brengen. Het is een kleur die perfect past bij hun ritme.

Betekenis kleur blauw
Professionaliteit, betrouwbaarheid, rust en zuiverheid.
Blauw, de kleur van professionaliteit en betrouwbaarheid. Dit is een kleur die je wilt gebruiken als je formeel wilt overkomen. Blauw wordt gebruikt in merken waar zakelijkheid heel belangrijk is. Je wil dat jouw klanten jou vertrouwen, dus het wordt vaak gebruikt in gevoelige sectoren zoals de banksector. Een andere betekenis van de kleur, is dat blauw staat voor rust en zuiverheid.
HOE WORDT DE KLEUR BLAUW GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Competentie & vertrouwen
Kijk maar naar LinkedIn, het netwerkplatform voor je carrière. Het blauwe logo onderstreept de focus op zakelijkheid en geloofwaardigheid. VISA speelt dan weer in op de kleur om hun betrouwbaarheid te versterken, want zij gaan natuurlijk elke dag om met een enorme hoeveelheid klantengegevens.
Geloofwaardigheid & vakmanschap
Automerk Ford legt de nadruk op betrouwbaarheid en degelijke kwaliteit en gebruiken hiervoor donkerblauw. Het straalt vakmanschap uit, ze willen aantonen dat je op je auto kunt rekenen.
Eenvoud & verzachting
Ook bij verzorgingsproducten wordt blauw gebruikt. Dove koos voor een blauwe branding, wat past bij hun strategie om rustgevende en verzorgende producten op de markt te brengen. Anderzijds staat blauw voor hun betrouwbaar- en huidvriendelijkheid.

Betekenis kleur paars
Rijkdom, creativiteit, individualiteit en spiritualiteit
De paarse kleur staat voor rijkdom, dit is een combinatie van blauw en rood, wat vroeger enorm moeilijk was om te maken. In verschillende delen van de wereld was paars enkel de wettelijke kleur voor keizers, adel en de kerkelijke elite.
HOE WORDT DE KLEUR PAARS GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Luxe & onderscheiding
Als we spreken over adel, is Hallmark hier een goed voorbeeld van, met de kroon in hun logo. Dit blikt terug op hoe enkel mensen van adel de middelen hadden om paarse stof en meubelen te kopen.
Edgy & origineel
Merken zoals Twitch en Yahoo hebben paarse logo's vanwege de individualiteit en creativiteit. Ze willen hun onderscheiden van de rustige kleuren en kozen voor een felle tint paars. Ook Proximus wil zich onderscheiden van de andere telecom. Met de paarse kleur staan ze voor toekomstgerichtheid en creativiteit, maar door hun blauw komen ze ook over als betrouwbaar.
Kennis & verwondering
Paars heeft ook een speciale betekenis, de kleur is ook sterk verbonden met spiritualiteit. Vooral in Zuid-Azië, maar ook in Europa is paars de kleur voor mysterie en wijsheid. Op de dag van vandaag is paars in de kerk dan weer een teken van rouw.

Betekenis kleur grijs
Wijsheid, ervaring, eenvoud en formaliteit.
Grijs staat voor wijsheid en ervaring. Denk maar aan iemand met grijze haren. Die wordt gezien als iemand met veel kennis en volwassenheid met zich meedraagt. Merken die de kleur gebruiken in hun branding willen hun kennis en expertise overbrengen. Grijs is een neutraal kleur tussen wit en zwart, waardoor het negatieve associaties kan hebben zoals saai of afstandelijk, maar eigenlijk benadrukt wordt als eenvoud en formaliteit.
HOE WORDT DE KLEUR GRIJS GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Technologische eenvoud & tijdloosheid
Merken als Apple maken gebruik van grijs om hun kernwaarden: eenvoud, gebruiksgemak en tijdloze elegantie, te benadrukken. Het grijze logo en productdesign sluiten perfect aan bij hun technologische missie.
Klasse & verfijning
Ook Jaguar kiest voor een grijs logo, dat verwijst naar hun klasse en eenvoud. Hun kleurgebruik staat voor een merk dat al meer dan 100 jaar standhoudt in een snel veranderende wereld.
Techniek & betrouwbaarheid
Bij de Duitse voertuigmerken MAN en Mercedes-Benz zorgt grijs voor een associatie met techniek, metaal en betrouwbaarheid. Deze kleurkeuze ondersteunt hun positionering.

Betekenis kleur zwart
Kracht, elegantie, luxe en dynamisch
Zwart wordt in de kleurentechnologie niet gezien als een kleur, maar als de afwezigheid van licht. In de design- en modewereld wordt het dan weer gezien als een krachtige en elegante kleur. Het staat voor klassieke luxe en autoriteit, maar dan zonder poespas. De kleur laat een prestigieuze indruk achter.
HOE WORDT DE KLEUR ZWART GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Klasse & smaakvol
Vandaar dat veel kledingmerken zoals Gucci en Burberry een zwart logo hebben, voor de verfijnde uitstraling. Het zwarte logo straalt tijdloze elegantie en luxe uit, passend bij de exclusieve identiteit van deze merken.
Veelzijdig & sterk
Zwart staat niet alleen voor luxe, maar heeft ook een stoere en dynamische kant. Puma en Adidas gebruiken zwart om deze kenmerken te uiten. Dit kleurgebruik geeft het merk een krachtige, sportieve en energieke uitstraling.
Ernstig & diep
De kleur zwart maakt ook de link met thema’s zoals het einde, als rouw en afscheid, vooral in het Westen. Dit doordat het wordt gezien als het ontbreken van licht. Daarom dat uitvaartgroepen vaak kiezen voor zwart in hun logo, om het sombere te benadrukken.

Betekenis kleur wit
Onschuld, simpel, puur en herkenbaar.
Net zoals zwart, wordt wit niet gezien als kleur in de kleurentechnologie, maar juist als de aanwezigheid van licht. Vandaar dat het staat voor zuiverheid en maagdelijkheid, zoals onze LOF-boekjes nog maagdelijk wit zijn, om te vullen met complimentjes die je krijgt. Wit is ook sterk verbonden met onschuld en religie. Denk maar aan de hemel, die vaak beschreven wordt als een plek van volmaakt wit licht.
HOE WORDT DE KLEUR WIT GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Authentiek & helder
Wit is simpel en puur, en wordt vaak gebruikt als ondersteunende kleur in branding, niet als hoofdkleur. Vele logo's die wit bevatten, zijn gecombineerd met een ander kleur. Denk maar aan het nieuwe logo van MINI Cooper. De combinatie van wit en zwart staat voor simpel en herkenbaar. Bij The North Face zorgt rood voor de ondersteuning bij het witte logo.
Merken waarbij wit gebruikt wordt, combineren dit vaak ook met andere kleuren om zachtere tinten te verkrijgen. Twitter veranderde in 2023 naar X, wat ook een logo verandering met zich meebracht. Van een felblauw logo naar een zwarte X op een witte achtergrond, om de minimalistische en futuristische visie over te brengen. Ook HBO Max veranderde van hun paars logo naar een witte en zwarte variant om te zorgen voor een meer volwassen uitstraling van het platform.

Betekenis kleur bruin
Biologisch, vertrouwen, authenticiteit en geschiedenis.
Bruin, de kleur van de echtheid, eenvoud en het vertrouwen. Merken die bruin gebruiken, kiezen bewust voor rust. Bruin roept een gevoel van organisch leven en een rustgevende omgeving op, daarom wordt bruin vaak gebruikt door merken die zich willen profileren als natuurlijk of biologisch.
HOE WORDT DE KLEUR BRUIN GEBRUIKT BIJ BRANDING?
Kalmte & echtheid
Het doet ons denken aan de geur van koffie in de ochtend zoals bij Nespresso of een lekkere chocolade zoals bij Guylian of M&M's. Bruin zorgt voor een gevoel van rust en authenticiteit.
Historie & kracht
Je kan het ook linken aan geschiedenis en traditie, zoals bij Stella Artois, één van de oudste biermerken in België. Zij gebruiken drie kleuren, waaronder bruin, om de geschiedenis en erfgoed van het merk te benadrukken.
Bruin heeft ook een verbinding met het ruwe en robuuste, die dan weer zorgt voor mannelijkheid en kracht. Vandaar dat veel merken die mannelijke producten verkopen, bruine kleuren gebruiken in hun branding.
Combinaties van kleuren
Verschillende kleurenschema's kunnen een sterke visuele impact hebben en de merkidentiteit versterken. Daarom is het belangrijk om kleuren te combineren die aansluiten bij de merkwaarden en de doelgroep.
Een doordachte kleurencombinatie vertelt een verhaal. Zo kunnen complementaire kleuren en contrasterende kleuren zoals groen en rood een krachtige en opvallende indruk maken. Heineken is een visueel krachtig voorbeeld hiervan. Rood springt eruit als een optimistisch en energiek kleur, terwijl het groen dan weer zorgt voor de authenticiteit. Ook FedEx speelt hierop in met oranje en paars, waar oranje de dynamiek benadrukt en paars het gevoel van professionaliteit en een vleugje elegantie overbrengt.
Aanvullende kleuren zorgen dan weer voor een rustgevende uitstraling, met als voorbeeld Alpro. Beide kleuren worden geassocieerd met de plantaardige karakter, wat bij het merk past. Groen ondersteunt het gevoel van rust, blauw zorgt voor het vertrouwen in een eerlijke oorsprong. Ook Instagram koos voor een verloop van meerdere kleuren. Door deze kleurencombinatie ontstaat er een gevoel van beweging, dynamiek en warmte.
Case-studies van bekende merken
Er zijn veel voorbeelden van bekende merken die kleur gebruiken om een specifieke indruk en emotie over te brengen op hun doelgroep.
Waarom Coca Cola rode vaten gebruikt?
Een merk die inspeelt op de kleur rood, is Coca Cola. Het gebruik van de kleur gaat terug tot het begin van de 20e eeuw. Coca-Cola besloot toen rode vaten te gebruiken om beter op te vallen en zich te onderscheiden van de alcoholvaten, waar hogere belastingen op werden geheven. Inmiddels kent iedereen het logo van Coca Cola en associeert men de kleur rood met het merk.
Krijg je honger bij het zien van de kleuren rood en geel?
Kleur geassocieerd met snelheid, zoals rood of geel, werkt goed bij fastfoodketens, zoals McDonald's. Het is een combinatie van kleuren die de hartslag verhogen en impulsaankopen stimuleren. Volgens de Ketchup en mosterd theorie zorgt de tint geel voor snelheid, waar de tint rood dan weer zorgt voor het opwekken van de eetlust.
De kracht van groen en bruin
Een ander voorbeeld is dan weer Starbucks, met hun consistent gebruik van de kleuren groen en bruin. Groen staat hier voor het welzijn, je mag jezelf eens trakteren op een koffie, maar ook voor duurzaamheid en ethiek. Bruin benadrukt het natuurlijke, aardse van de koffie en ondersteunt hun milieuvriendelijke visie.
De kracht van de paarse koe
Zoals hierboven al vermeld, associëren we chocolade met de kleur bruin. Milka koos om het anders te doen. Ze maken al sinds 1901 gebruik van de kleur paars. Ze willen zich onderscheiden van de bruine en rode verpakkingen, dit doen ze dan ook met hun paarse koe. Het zorgt voor verfijning en kwaliteit, maar toch ook voor toegankelijkheid. De tint die ze gebruiken staat ondertussen bekend als het Milka-paars, ze zijn zodanig verbonden met de kleur, dat andere merken er niet omheen kunnen.
Door kleuren psychologisch slim in te zetten, creëren deze merken sterke emotionele verbindingen en vergroten ze hun merkherkenning wereldwijd.

Kleurenpsychologie in marketing
Bepaalde kleuren zoals groen, paars en roze activeren het limbisch systeem, het emotionele centrum van ons brein. Dat deel stuurt emoties, motivatie en verbondenheid aan. Geen wonder dus dat we bij het zien van groen, aan de natuur en evenwicht denken, en daardoor minder stress krijgen. Geel maakt ons vrolijker, het stimuleert de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon.
Terwijl we bij rood dan weer denken aan actie of gevaar, wat zorgt voor opwinding en alertheid. Het activeert een dieper breindeel: de hersenstam, waar onze reflexen en instincten zitten.
Blauw, wit en grijs zorgen voor het tegenovergestelde effect, ze prikkelen het rationele brein. Blauw stimuleert logisch denken, wit zorgt voor helderheid, en grijs bevordert objectiviteit. Die kleuren geven structuur en rust, en helpen ons om informatie nuchter te verwerken.
Zo zie je maar dat kleuren consumenten beïnvloeden. Merken die slim verschillende kleuren gebruiken, maken een blijvende indruk nog voor hun boodschap begint. Kies dus bewust, want je merkverhaal begint niet bij wat mensen zien, maar bij wat ze voelen.
Kleuradvies op maat van jouw merk
Of je nu een merk van nul opbouwt of je bestaande branding wilt verfijnen — kleur speelt een hoofdrol in hoe mensen je merk onthouden en ervaren. Bij Proud Mary helpen we je om je kleurgebruik strategisch én creatief in te zetten, zodat je niet alleen opvalt, maar ook een emotionele connectie maakt met je doelgroep.