De voorbije maanden kon je Tina en het digital team spotten op Websummit in Lissabon en BAM in Brussel. Terug op kantoor en nieuwe inzichten rijker. Op onze zevende Campfire inspireerde Tina de deelnemers met een kort en krachtige '8 trends in 8 minuten'. Was je er niet bij? Geen nood. We zetten ze graag nog even op een rij.
#1 Het nieuwe zoeken: TikTok
Al bijna twee decennia lang domineert Google het zoekgedrag van consumenten, maar... hier komt nu verandering in. TikTok is niet enkel een platform voor het delen van grappige video's maar dé go-to-zoekmachine voor Gen Z. Het is echter belangrijk om te onthouden dat TikTok niet kan gezien worden als een exacte zoekovereenkomst. Je krijgt er meteen de beleving bij. En dat is uiteraard een deel van de aantrekkingskracht.
Gaan eten in Parijs? Zoeken op TikTok. Hulp nodig voor Mental Health issues? Zoeken op TikTok. Noem het maar op, het is jouw nieuwe zoekplatform.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf? Als je niet aanwezig bent op TikTok (rechtstreeks of via een referentie) dan kan de TikTok generatie je niet vinden. Trouwens die generatie is al lang niet meer enkel de dansende puber! De 20-ers en 30-ers zijn al helemaal ingeburgerd op TikTok.
#2 All my senses: zintuigen centraal
Het klinkt misschien bekend in de oren. Je bent op zoek naar een product/dienst en krijgt via Google verschillende suggesties. Maar leunen deze aan bij jouw vraag? Stel, je ben op zoek naar nagels. Dan krijg je misschien dit?
De opmars van Audio / Voice search is ingezet. Via Google kan je al even zoeken met behulp van audio. Nog nooit het microfoontje in de zoekbalk opgemerkt?
Tijd om jouw stem te laten horen! Als we de komende jaren niet inzetten op voice search optimization, gaan we volgens de kenners heel wat verkoop mislopen.
Met andere woorden, het is niet meer voldoende om in te zetten op zoekwoorden en gewone SEO. We moeten ook focussen op de gesproken zoekwoorden. En ja, deze verschillen wel degelijk. We zoeken met onze stem via zinnen en andere woordcombinaties. We spreken alsof we tegen een vriend praten. Geen formele taal dus maar dagdagelijkse praat.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Koppen samensteken en brainstormen maar. Denk na hoe mensen gesproken search uitvoeren infunctie van jouw product of dienst. Voice search is een makkelijke en snelle optie, iets wat mensen graag verkiezen. Wacht dus niet te lang om de eerste brainstormsessie in te plannen.
#3 Storytelling is powerful
Tussen alle trendy technologieën die de revue passeerden op zowel Websummit als BAM was er 1 constante die telkens terugkeerde: het belang van je story. Je verhaal. Je purpose als organisatie. En daar zijn we met Proud Mary uiteraard blij mee. Het is immers de core van wat we doen. Het is het fundament. Van daaruit start alles. Technologie zonder verhaal, is gewoon maar technologie…
Meer dan ooit, zeker in roerige tijden, is er nood aan dat unieke, onderscheidende verhaal. Blij dat waar wij dagdagelijks mee bezig zijn, een trend is. We waren onze tijd voor. 😊
Storytelling kan op vele manieren en perfect gecombineerd worden met voorgaande trends. Hoe dan? Een mooi voorbeeld van storytelling én de combinatie van zintuigen én audio is Dipsea. Where sexual wellness meets storytelling.
Dipsea gebruikt sexy audio verhalen om hun klanten te bereiken. Via verhalen, gebaseerd op ASMR (Autonomous sensory meridian response), helpt men je jouw zelfvertrouwen terug te vinden. Een gevoelssensatie die teweeg wordt gebracht door middel van storytelling. De ervaring wordt soms ook wel beschreven als een orgasme van de hersenen. Dipsea bereikt hiermee impact op zowel maatschappij als hun eigen doel.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Heb jij een onderscheidend verhaal? Onderneem je vanuit je DNA? Of vertel jij nog het Kwaliteit-Prijs-Service verhaal? Neem gerust contact op met ons en we bekijken hoe we ook jouw ondernemersverhaal tot leven kunnen brengen.
#4 The M-word
We zijn de tel kwijt geraakt hoeveel keer het woord 'Metaverse' werd vermeld op Websummit. Maar wat is dat nu precies? De metaverse wordt geregeld voorgesteld als de volgende, krachtigere versie van het internet.
Via een digitale dubbelganger (jouw avatar) kom je in virtuele, diverse werelden terecht waarbij de grens tussen echt en digitaal vervaagt. Je wordt ondergedompeld in een 'nieuwe' wereld met mogelijkheid tot diverse activiteiten.
Veel beloftes van wat het allemaal kan worden. Ik blijf, samen met mijn avatar, nog even afwachten hoe het er effectief zal uitzien.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Afhankelijk van je doelgroep zou ik zeggen, wel of niet nog even wachten. Voorlopig gewoon goed blijven uitkijken naar de ontwikkelingen maar actie of concreet marketingbudget investeren in ‘23 is nog niet nodig voor de grote groep ondernemers.
#5 NFT en bored apes
Wat hebben apen en NFT’s met elkaar gemeen? Laat me starten met even toe te lichten wat NFT (Non Fungible Token) is. Een NFT is een virtueel niet-vervangbaar eigendomscertificaat. Die technologie staat toe online een economie te ontwikkelen waar je voorwerpen zoals virtuele kleren of wapens, maar ook kunstwerken en grond kan kopen. En dus ook een afbeelding van een aap.
Via de blockchaintechnologie, een soort database verspreid over heel veel verschillende computers, is gegarandeerd dat jij de eigenaar bent van het voorwerp. Ze verzekeren dat je werk/voorwerp uniek is. Er zijn speciale platforms ontstaan waar je NFT’s kan kopen. Zoals het Ethereum blockchain (https://ethereum.org/en/) waar je, jawel Bored Apes NFT’s kan kopen. Het is een collectie van profielfoto’s van heel diverse, verveelde apen die gecreëerd werden door een algoritme. De aankoop van een Bored Ape NFT geeft je niet alleen het eigendomsrecht maar ook toegang tot een private online club en exclusieve (echte) events.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Ben je een kledingsmerk? Een lifestyle merk? Een voedingsmerk? Of…. Dan zijn er zeker opportuniteiten. Het is de bedoeling dat het mogelijk wordt om voorwerpen en kledingstukken niet enkel in 1 specifieke digitale ruimte te kunnen gebruiken maar over de volledige metaverse. Zo zou je bijvoorbeeld een digitaal kleedje dat je op Fortnite kocht, kunnen dragen als je gaat telewerken via Microsoft Mesh. Met andere woorden, je zet je brand ook in de metaverse op de kaart.
Ik heb alvast een roze Essentiel kleed gezocht, maar nog niet gevonden. 😉
#6 Artificial intelligence
Heb je al gehoord van DALL-E of DreamStudio? Ongetwijfeld heb je het wel al gezien. Diverse AI-gegenereerde visuals zijn niet meer weg te denken op de social feed.
Een AI-tool zoals DreamStudio is een gebruiksvriendelijke interface die woorden of zinnen vertaalt in beeld. De tool gebruikt hierbij een snelle en efficiënte technologie die verbanden kan leggen tussen woorden en beelden. Zo’n tool blijft bijleren. Hoe meer beelden het te zien krijgt, hoe juister het antwoord op de vraag van de gebruiker wordt. Het blijft dus constant evolueren en steeds slimmer worden.
AI is er voor iedereen. De AI-tool geeft mensen die weinig of geen artistieke talenten hebben de mogelijkheid om zich uit te drukken. Niet kunnen tekenen of schilderen, is niet langer een barrière.
Kan AI kunst vervangen? AI geeft de mogelijkheid om een nieuw soort kunst uit te oefenen. Vergelijk het met fotografie tegenover schilderkunst. Schilderkunst is er nog steeds en fotografie is een kunst op zich geworden.
AI in beweging. We gaan nog heel wat verdere stappen zetten in de toekomst. Met AI kan je nu al video’s maken. Een video is eigenlijk een opeenvolging van beelden en dat zal steeds makkelijker worden. Het AI programma gaat ook rekening houden met de gemoedstoestand van de gebruiker (moe, happy, droevig) via brainwaves en daardoor aangepaste beelden laten zien. Emoties vertalen in beeld, de essentie van wat kunst eigenlijk is, waar een kunstenaar naar streeft.
Onze Art Director Caroline ging alvast zelf eens aan de slag. Je ziet de gecreëerde beelden van de AI bot én van haarzelf. Wie wint? 😊
Chat GPT
Niet alleen menig Art Director kregen het warm van AI. Ook de adem van copywriters bleef even hangen met de komst van AI, meer bepaald CHATGPT.
CHATWAT? CHATGPT is AI die het mogelijk maakt om op een efficiënte en effectieve manier teksten te creëren die nog nooit geschreven zijn. De ideale manier voor contentcreatie. Het systeem wordt steeds beter in het aanbieden van relevante en op maat gemaakte content. Bereik dus makkelijker je doelgroep met de juiste boodschap.
Probeer het gewoon even uit. Stel een vraag, zo gek als die maar kan klinken, en je krijgt ontzettend snel een gepast antwoord. Werkelijk over alle mogelijke onderwerpen. Indrukwekkend. Al heeft deze CHATGPT ook zijn grenzen. Een handige leidraad voor copywriters, al zal hun creativiteit en originaliteit nog nodig zijn.
Probeer je het even uit? Leef je uit: https://openai.com/blog/chatgpt/
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Ga ermee aan de slag. Maar waak over kwaliteit (nee, niet alles is mooi) en creativiteit. Het is een goede basis om te brainstormen of om snel inhoudelijke ideeën te genereren.
#7 New Services
Nieuwe leefstijlen, nieuwe services. Inspelen op onze veranderende wereld. Een mooi voorbeeld hiervan is de nomad economy. We hoeven niet langer vanuit onze thuisbasis te werken. We hoeven niet eens in ons land te blijven. Met alle digitale nomads die er nu zijn, is er ook nood aan een andere service.
When your home country is the internet
Safety Wing ontwikkelde een verzekering specifiek voor Digitale nomads. Slim! Niche maar toch al een aardige markt.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Denk geregeld na hoe ook jij je dienst of service kan uitbreiden of aanpassen aan de veranderende wereld. Is er een nieuwe doelgroep, een nieuwe situatie waar je op kan inspelen?
10 jaar terug schreef ik reeds het boek: 10 visies over de vloeibare wereld. Sindsdien gaat het alleen maar sneller. Onmogelijk dus dat er geen opportuniteiten zouden zijn, ook voor jou onderneming. Succes in je zoektocht! Hulp nodig bij je brainstorm? Contacteer ons gerust.
#8 Prospectie met AI
Wie op de Campfire was, zal het zich nog wel herinneren. Als afsluiter toonden we een kleine demo van Crystal, een Chrome extensie die toelaat inzicht te krijgen in het persoonlijke profiel van een LinkedIn-account. Prospecteren op een nieuw niveau. Start een conversatie met invalshoeken die aanleunen bij hun unieke persoonlijkheid. Dankzij AI die je taalgebruik en interesses checkt, geeft de tool advies over hoe je deze persoon best benadert. Je kan het vergelijken met insights op basis van kleur.
Wat wil dit concreet zeggen voor jou als bedrijf?
Je prospectie en sales kan geoptimaliseerd worden omdat je de taal van je contact spreekt. En wie je taal spreekt, zal je sneller vertrouwen. Een gimmick of effectief bruikbaar? Ik laat het aan jullie.